Logo thuisintwente.nl


Nuchtere humor, vitaal spel, heimelijke dromen en meer in GAS, theater over een van de grootste drama’s van ons land: de Groningse gaskwestie. Met een hoofdrol voor Trudi Klever. (foto: Daphne van de Velde)
Nuchtere humor, vitaal spel, heimelijke dromen en meer in GAS, theater over een van de grootste drama’s van ons land: de Groningse gaskwestie. Met een hoofdrol voor Trudi Klever. (foto: Daphne van de Velde) (Foto: Daphne van de Velde)

GAS in het Wilminktheater: humor, kwetsbaarheid, onmacht

Enschede - Middenin het Groningse aardbevingsgebied speelde Toneelgroep Jan Vos vorig jaar een uitverkochte reeks voorstellingen GAS. 'Groots theater over nationale tragedie', kopte NRC en gaf vijf sterren. Dit indringend familiedrama, doorspekt met humor, komt naar het Wilminktheater in Enschede.

Het verhaal speelt zich af in Hotel Boelens in Hoogezand-Sappemeer. In de jaren zestig, als de gasbel net is ontdekt, denkt eigenaar Andries een graantje mee te kunnen pikken van de aangekondigde rijkdom. Hierdoor raken de levens van zijn dochters en de mannen van de NAM nauw met elkaar verbonden.

Een hoofdrol is weggelegd voor Trudi Klever, die in de voorstelling met veel overtuiging Bette neerzet, de dochter van de hoteleigenaar.
Bette is in het begin van het stuk ruim 20 jaar en aan het eind ervan dik in de 80. "Dit is natuurlijk een dijk van een vrouwenrol! En grote, mooie vrouwenrollen liggen in de theatertraditie niet voor het oprapen. Een enorm cadeau dat ik dit mag doen. Aanvankelijk dacht ik dat de oudste Bette mij de meeste tijd zou gaan kosten. Maar toen we in de repetitieruimte stonden en ik voor het eerst die jonge meid van 24 moest gaan spelen, heb ik me wel effe ergens overheen moeten zetten. Ik was 54 en had niets waar ik me achter kon verschuilen zoals een leuk jurkje of make-up... De oude Bette heb ik daarna gewoon gedaan", vertelt Trudi.

Het verhaal boeit haar. "De gaswinning en de vernietigende gevolgen daarvan zijn dingen die iedereen aangaan. Vooral als blijkt dat de Nederlandse Staat de onwettigheid van de hele onderneming sinds 1962 onder de pet heeft weten te houden. Een opzettelijk verwarrende constructie tussen belanghebbende partijen die zo wettelijk verplichte inzage in hun handelen ontliepen, werd door opeenvolgende regeringen toegedekt. Het toneel is bij uitstek het medium waar maatschappelijk relevante verhalen, zoals deze, worden verteld. Een plaats waar je bij elkaar komt om je gezamenlijk aan een vertoning te spiegelen, daar zit iets heel archaïsch, iets heel oud-menselijks in, en dat vind ik waardevol."

Schrijver Tjeerd Bischoff zorgde ook in dit toneelstuk voor overtuigende teksten. "Tjeerd heeft een echt spelers-stuk geschreven. Zijn personages zijn mensen van vlees en bloed. Er is heel wat 'te leven' in zijn werk."

GAS is, naast rauw, vooral ook een vrolijk stuk. Trudi: "Niets is zo troostrijk als lachen en helemaal lachen om jezelf en je pogingen om er het beste van te maken in een hopeloze situatie. Het rauwe in het stuk is ook goed; het leven herbergt heel wat pijn en ook daarin zit herkenning. Hier staat het individu centraal dat zich moet verhouden met een weerbarstige omgeving: regelgeving, overmacht, verlies, onvermogen. Dat zijn universele thema's waar iedereen mee te maken kan krijgen."

Klever werkt samen met haar partner, regisseur Jeroen van den Berg, met schrijver Tjeerd Bischoff en met haar tweelingzus Ellen, die decorontwerper en kostuumontwerper is. "Hun werk is net zo belangrijk als dat van mij en toch ben ik het die de bloemen krijgt. Ik zou het zo leuk vinden als hun werk wat vaker 'gezien' werd, evenals dat van onze technici en regie. Dus: drie hoeraatjes voor onze mensen die buiten het zicht van het publiek ervoor zorgen dat het die geweldige voorstelling wordt waar ze op hopen!"

voorstelling GAS
vrijdag 1 november 2019
aanvang 19.30 uur
www.wilminktheater.nl

Meer berichten