Logo thuisintwente.nl


Ton Ouwehand, schrijver van boeken over Harry Bannink: ''Omdat Harry de meest productieve en kwalitatief meest hoogstaande componist van zijn tijd was, mag zijn naam nooit verdwijnen.'' Foto: Annina Romita
Ton Ouwehand, schrijver van boeken over Harry Bannink: ''Omdat Harry de meest productieve en kwalitatief meest hoogstaande componist van zijn tijd was, mag zijn naam nooit verdwijnen.'' Foto: Annina Romita (Foto: )

'Harry Banninks naam kan niet vaak genoeg worden genoemd'

door Ton Ouwehand- Enschede - De Grote Harry Bannink Podcast strijkt op vrijdag 26 oktober neer in Stadstheater De Bond in Oldenzaal. Daarmee komt de Enschedese componist tot leven. Dat is goed nieuws. Als je niets doet, verdwijnt zijn naam. Dat is het lot van elke componist van na 1950. Een liedje ken je van de zanger, niet van degene die de melodie schreef. Dat zegt Ton Ouwehand, onder meer schrijver van boeken over Bannink.

De belangrijkste musical van dit moment is Was getekend, Annie M.G. Schmidt. Het is niet zozeer dat u en ik dat vinden. Dat komt omdat jury's van musicalawards dat bekend hebben gemaakt en omdat Albert Verlinde en Joop van den Ende het zeggen.

Het kenmerk van een musical is dat er liedjes in opduiken. Wie naar een toneelstuk kijkt, waarbij opvalt dat er steeds maar weer wordt gezongen, zit waarschijnlijk bij een musical. Was getekend Annie M.G. Schmidt is een musical waarin heel veel goede en vaak bekende liedjes zitten. Het gaat hier om repertoire dat tot het Nederlands cultureel erfgoed behoort. Op drie na zijn alle liedjes in deze musical geschreven door Harry Bannink. Het was een gouden samenwerking tussen Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Samen schreven ze zo'n driehonderd liedjes. Het was niet meer dan logisch geweest dat er in de musical Was getekend de nodige aandacht zou zijn voor de in de Lipperkerkstraat te Enschede geboren toonzetter Harry Bannink. Als niemand de teksten van Annie op muziek had gezet, waren het namelijk geen liedjes geweest maar gedichtjes. De naam Harry Bannink valt in deze musical echter helemaal niet. Nou ja, eenmaal. Niet een verwijzing naar de man die verantwoordelijk is voor 90 procent van de muziek van die avond. Nee, zijn naam valt omdat die toevallig in een songtekst voorkomt. In het uit de musical En nu naar bed afkomstige liedje Ik hoef alleen maar even zo te doen maakte Annie in de tekst een grapje richting componist. 'Ik hoef alleen maar even zo te doen, en Harry Bannink zit naakt'. Uit de context - het gaat over een fee die voorbeelden geeft hoe ze haar omgeving kan manipuleren - is het een rare zin.
Maar goed, de naam Harry Bannink wordt tenminste genoemd. Dat kan niet vaak genoeg. Van de liederen van Schubert, Schumann en Mozart weten we alleen nog de componist. Tekstschrijvers en eventuele zangers zijn niet meer van belang. Maar bij componisten van na pakweg 1950 is dat anders.

Van de vijfduizend liedjes die Harry Bannink schreef weten we uitvoerders, de tekstschrijvers of het tv-programma waarvoor ze gemaakt zijn. En omdat Harry de meest productieve en kwalitatief meest hoogstaande componist van zijn tijd was, mag zijn naam nooit verdwijnen. Bij Was getekend denken ze naar anders over. Je zou zeggen bij de 'creatives' van de musical zal Harry's naam wel staan vermeld. Nee hoor. De arrangeurs die zijn liedjes hebben bewerkt, worden genoemd, degenen die de liedjes zongen, tot de namen van de reserve muzikanten aan toe staan vermeld. Namen zat op de website, maar die van Harry Bannink ontbreekt.

Door mijn boeken over Harry en door iemand als Gijs Groenteman wordt er aan gewerkt dat de naam blijft voortleven. Groenteman richt zich in zijn programma samen met Frank Groothof en Dick van der Stoep met name op de liedjes die Bannink met de schrijvers Willem Wilmink, Hans Dorrestijn en Ted van Lieshout voor het Klokhuis en Sesamstraat maakte. De grote hits blijven uit, er is slechts één klein bescheiden meezingmomentje. En Harry heeft nooit zoals Groenteman beweert een conservatoriumstudie gedaan. Wat dat betreft hij beter de boeken over Bannink kunnen lezen. Maar het programma gaat tenminste over Harry Bannink. En die naam kan niet vaak genoeg vallen.

Grote Harry Bannink Podcast
Waar Harry Bannink wél vaak wordt genoemd, is bij De Grote Harry Bannink Podcast op vrijdag 26 oktober in De Bond in Oldenzaal en De Kleine Willem in Enschede op donderdag 4 april. 'Harry Bannink, Toonzetter' en 'Niemand zo aardig als hij' verschenen bij AFdH uitgevers.

Meer berichten