Logo thuisintwente.nl


Een gedeelte van het schilderij van Jan Claesz: Meisje met kers. Foto: Collectie J.H. van Heek
Een gedeelte van het schilderij van Jan Claesz: Meisje met kers. Foto: Collectie J.H. van Heek (Foto: )

'Dag Meisje met de kers, tot volgend jaar in het Rijksmuseum'

door Karin Jongenelen - ENSCHEDE - Als museum krijg je veel aanvragen voor bruiklenen van andere musea. Dat is natuurlijk perfect, op die manier kunnen nog meer mensen genieten van de collectie van Rijksmuseum Twenthe in Enschede.

Daarnaast kunnen wij ook bruiklenen vragen voor al die bijzondere tentoonstellingen als Lief & Leed, Turner en Paula Modersohn-Becker. Maar soms gaat er een werk op reis, een topstuk, dat ik zeker zal gaan missen de komende maanden. Het meisje met de kers uit 1594 van de Enkhuizer portretschilder Jan Claesz gaat weg en komt pas na 11 augustus 2019 weer terug.

Al vanaf mijn eerste werkdag voor Rijksmuseum Twenthe ben ik gefascineerd door dit schilderij. Die blik in haar ogen, dat ondeugende en eigenwijze blijft je echt bij. Als je haar vandaag de dag op het schoolplein zou tegenkomen, in een jurk van nu, zou ze echt niet misstaan. Het tijdloze van dit portret is heel bijzonder. Als je haar vergelijkt met alle kinderen die geschilderd zijn in de familieportretten van Lief & Leed zie je dat dit portret echt anders is. De kinderen uit Lief & Leed kijken allemaal lief en geduldig, geen één heeft er zo'n ondeugende uitstraling als dit laat zestiende-eeuwse portret van Claesz. Zelfs niet Het Meisje in het Blauw uit Rijksmuseum Amsterdam.

Ons Meisje met de kers is ook duidelijk eerder geschilderd dan Meisje in het blauw, kijk maar naar haar kleding. Het meisje uit Rijksmuseum Amsterdam heeft een platte kanten kraag op haar blauwe jurk. Die kragen kwamen vanaf ongeveer 1630 in de mode. Onze deugniet moest poseren met een molensteenkraag om. Dat was een kraag van gesteven linnen batist waardoor je moeilijk kon bewegen. Hoofd altijd rechtop, ja zelfs je haar moest de lucht in, anders plette je de kraag. In een molensteenkraag zat uren werk. Na het stijven werd de kraag met hete rondzetijzers geplooid. Geen dracht natuurlijk voor een beweeglijk 5- of 6-jarig kind en dat straalt ze dan ook uit. Geweldig dat de schilder dat heeft vastgelegd, ze heeft duidelijk een pittig karakter. De enige overeenkomst tussen het Meisje met de kers en het Meisje in het blauw is het ontbreken van hun naam en exacte leeftijd.

Dag Meisje met de kers, je bent vanaf 24 november te bewonderen in de tentoonstelling Rembrandt & Saskia, liefde in de Gouden Eeuw in het Fries Museum in Leeuwarden. Daarna, in april 2019, reis je door naar Kassel. Gelukkig ben je volgend najaar weer terug in Enschede.

Kijk ook eens op de website www.rijksmuseumtwenthe.nl.

Meer berichten