Logo thuisintwente.nl


Het werk van Paulus Moreelse: 'Sophia Hedwig en haar drie kinderen'. Dit werk is door 'bloot' geweigerd door Facebook. Foto: Paleis Het Loo
Het werk van Paulus Moreelse: 'Sophia Hedwig en haar drie kinderen'. Dit werk is door 'bloot' geweigerd door Facebook. Foto: Paleis Het Loo (Foto: )

Rijksmuseum Twenthe: 'De kortzichtigheid van Facebook'

door Karin Jongenelen- ENSCHEDE - Ruim negenduizend mensen volgen Rijksmuseum Twenthe via Facebook en deze groep is groeiend. Ook op Instagram (een bedrijf van Facebook) zijn er steeds meer mensen die alle activiteiten van het museum volgen. Tenminste dat denken ze - want alle activiteiten, dat zijn het zeker niet.

De afgelopen weken hebben we de terreur van Facebook weer mogen ervaren: Alle promotieactiviteiten rond de tentoonstelling Lief & Leed werden geweigerd.

Als museum is het steeds moeilijker om beeldmateriaal te vinden dat de goedkeuring van Facebook krijgt en gepost kan worden. De censuur van deze organisatie neemt extreme vormen aan. Voor de Lief & Leed probeerden we wekenlang een schattig filmpje te plaatsen, maar helaas werd het steeds geblokkeerd. Schilderijen, familieportretten, uit de zeventiende en achttiende eeuw staan vol met blote engeltjes: Engeltjes die de herinnering aan overleden kinderen levend houden, engeltjes die niet door de beugel kunnen volgens Facebook.

Of wat te zeggen van het in 1621 geschilderde portret van de dan 30-jarige Gravin Sophia-Hedwig von Braunscheig-Wolffenbüttel, vrouw van de stadhouder van Friesland Ernst Casimir van Nassau-Dietz. Negen kinderen heeft ze gebaard, de eerste al op 16-jarige leeftijd. Slechts vier zijn er nog in leven. De vorstin is afgebeeld als Caritas, toonbeeld van moederliefde met ontblote borst. Maar anno 2018 geweigerd op Facebook.

Ten einde raad hebben we alle bloot verwijderd uit onze advertenties maar nog steeds bleef Facebook de zaak blokkeren. Het antwoord van Facebook: 'Landingspagina: Advertenties die naaktbeelden tonen zijn niet toegestaan, zelfs niet als deze niet seksueel van aard zijn. Dit omvat ook het gebruik van naaktbeelden voor artistieke of educatieve doeleinden.'

Wat bleek, op onze website stond een aankondiging van de nieuwe tentoonstelling De Naakte Waarheid. Het blote campagnebeeld uit de jaren zeventig (!) hebben we veranderd in een preutse Madonna. Dat had echter ook geen succes, de censuur van Facebook bleef intact. Nu hebben we de gehele aankondiging van de tentoonstelling van onze website gehaald. Wat bleek, zelfs de aankondiging náákt was al genoeg om onze promoties te weigeren. Eindelijk konden we de hereniging van het Meisje in het blauw met haar Enschedese ouders promoten! Binnenkort gaan we het campagnefilmpje ook weer proberen te promoten.

Het is natuurlijk een heel zorgwekkende situatie als één organisatie de beeldcultuur van de wereld bepaald, en daarbij kunst censureert en zelfs titels van tentoonstellingen, een uitdrukking als de naakte waarheid, niet accepteert. Gelukkig hebben we nog andere media, zoals kranten en tijdschriften, waarin we onze boodschap kwijt kunnen. En Thuis in Twente.

Karin Jongenelen is werkzaam bij Rijksmuseum Twenthe en de Museumfabriek

Meer berichten