Logo thuisintwente.nl


Ars longa, vita brevis is de zaal van Silvia B. Zij kreeg het thema Memento Mori, gedenk te sterven. Foto: Lotte Stekelenburg
Ars longa, vita brevis is de zaal van Silvia B. Zij kreeg het thema Memento Mori, gedenk te sterven. Foto: Lotte Stekelenburg (Foto: photography: Lotte Stekelenburg)

Rijksmuseum Twenthe: Ars longa, vita brevis officieel open

door Rijksmuseum Twenthe- ENSCHEDE - In Rijksmuseum Twenthe in Enschede is vorige week Ars longa, vita brevis officieel geopend. De titel van deze tentoonstelling betekent zoveel als 'Het leven is maar kort, echter de kunst heeft eeuwigheidswaarde'.

De tentoonstelling gaat over negen verschillende aspecten van het menselijk bestaan. Dit klinkt allemaal heel erg ingewikkeld, maar dat is het niet. Elk kabinet gaat over mensen en hun universele gevoelens en waarden. Daarnaast is het vooral erg mooi geworden en heel vernieuwend. Onze vaste collectiestukken staan opeens weer in een heel ander daglicht.

De laatste zaal in Ars longa, vita brevis is de zaal van Silvia B. Zij kreeg het thema Memento Mori, gedenk te sterven.

Uit onze vaste collectie koos Silvia B. prachtige schilderijen uit de zeventiende en achttiende eeuw. Silvia B. laat de verfijnde en edele mens in optima forma zien. De schilderijen zijn van onschuldige jongetjes en fijn geschilderde voorstellingen van geïdealiseerde, klassieke naakten.

Zo is het prachtige portret van Jan Philip François van der Vinne uit 1836 uit het depot gekomen. Gemma Boon schreef er al een column over in Tubantia in 2016. Het schilderij was toen uitsluitend digitaal te zien, maar nu in volle glorie op de bordeauxrode muren van Silvia B's kabinet.

Jan Adam Kruseman schilderde deze jongeman uit Batavia met een badmintonracket in de hand, een heel nieuw spel dat nog niet bekend was in Nederland. Pas veertien jaar later werd het spel ook in Nederland bekend. Het mooie knulletje krijgt zo een nieuwe lading mee, al staat hij in een Hollands landschap met de kerk van zijn woonplaats op de achtergrond (Haarlem?) hij speelt een spel dat niet van hier is maar uit Nederlands Indië.

De jongen op de bank past helemaal in dit plaatje, ook hij is een speler met zijn maagdelijk witte pakje met perfecte snit. Vergenoegd ligt hij een dutje te doen, of toch niet? Als je goed kijkt ontstaan er barstjes in het gepolijste oppervlak. De python om de nek, de speelkaart in de broek, het gezichtje een masker met ogen als schoppensymbool. Op zijn enkel is het cijfer 777 getatoeëerd. Volgens sommigen verwijst dit cijfer naar de goddelijke perfectie, de volmaakte toestand van de mens voor de zondeval. Toen hij nog een eenheid was met God en de dood nog niet bestond.

Het menselijke verlangen naar heelheid en eeuwigheid is sindsdien onvervulbaar. Soms ervaren we bijna de vervulling van dat verlangen, als we genieten van schoonheid, liefde en plezier. Maar de weg naar die ervaring is vaak niet zonder gevaren. Toch zal de mens zijn lot altijd blijven tarten en wegen zoeken om de dood te overwinnen, ook al is dat misschien ijdele dwaasheid.

Meer informatie over het Rijksmuseum Twenthe staat op de website www.rijksmuseumtwenthe.nl

Meer berichten