Logo thuisintwente.nl


In de zaal met portretten in het Rijksmuseum Twenthe hangt onder meer een twee meter hoog schilderij van Tibaut Regters: portret van Cecilia de Clercq, uit 1767.
In de zaal met portretten in het Rijksmuseum Twenthe hangt onder meer een twee meter hoog schilderij van Tibaut Regters: portret van Cecilia de Clercq, uit 1767. (Foto: )

Rijksmuseum Twenthe: 'Genieten in portrettenschatkamer'

door Rijksmuseum Twenthe - Ze valt meteen op als je de nieuwe portrettenschatkamer binnenkomt. Niet alleen omdat het zo'n groot schilderij is maar ook door haar houding, haar air en zelfbewuste pose. Ze kijkt je direct aan en kijkt zelfs een beetje op je neer. Minzaam lachend in haar hele dure witte japon.

De dame in kwestie is waarschijnlijk mevrouw Cecilia de Clercq. In 2003 is dit door onderzoek naar voren gekomen maar helemaal 100 procen zeker is dat niet. Wel zeker is dat zij in 1767 geschilderd is door Tibout Regters.
Ondanks dat we het niet geheel zeker weten, zullen we haar toch maar Cecilia noemen. Cecilia is duidelijk van uiterst gegoede komaf. Niet alleen kon ze zich een portret permitteren, nee, ze liet er zelfs één ten voeten uit maken. Ruim twee meter hoog is het schilderij, het enige ten voeten uit portret dat van de schilder bekend is.

De schilder is op dat moment best beroemd. Hij maakte al jaren portretten van individuen en families in Amsterdam. Een jaar nadat hij Cecelia vastlegde op het linnen stierf hij, 57 jaar oud. Rijksmuseum Twenthe heeft liefst negen schilderijen van zijn hand. Wil je ze allemaal bekijken? Kijk dan op onze collectiewebsite.


Onze Cecilia liet zich afbeelden in waarschijnlijk haar meest kostbare japon. Deze ruimvallende 'robe à la française' met typerende rugsleep is gemaakt van zijde met een ondergrond van damast, waarop een bloemenpatroon is aangebracht. Ook de diamanten oorhangers, de dikke parelketting met diamanten hanger en het met diamanten bezette horloge wijzen op grote rijkdom. Zelfs in het haar draagt Cecilia juwelen.

De grote kostbare strik met diamanten op haar borst is een zogenaamde 'devant de corsage'. Deze kon ze waarschijnlijk ook aan een ketting dragen. Het is goed mogelijk dat de opdrachtgeefster met dit ongewoon grote schilderij en met al deze kostbare details haar welvaart en maatschappelijke positie wil benadrukken.

Toch gebeurt er nog meer op dit schilderij. Op tafel staat een intrigerend boek met de titel 'K. Grandison'. Destijds een populaire roman van Samuel Richardson uit 1753. Wil Cecilia laten zien dat ze mee gaat met haar tijd en hele moderne romans leest of wil ze hiermee zeggen dat ze, net als Harriet Byron in het boek, gehuwd is met een hele morele held? We weten het niet zeker, maar het hondje aan haar voeten kan wijzen naar huwelijkse trouw en wellicht dus ook naar haar goede huwelijk, net als in het boek. Kom zelf maar eens op bezoek bij Cecilia, ze hangt er vanaf nu elke dag.

Kijk ook eens op de website www.rijksmuseumtwenthe.nl

-

Meer berichten