Logo thuisintwente.nl


Bernard Heesen aan het werk in De Oude Horn. Foto: Ben Deiman
Bernard Heesen aan het werk in De Oude Horn. Foto: Ben Deiman

Rijksmuseum Twenthe: De waanzin van Bernard Heesen

ENSCHEDE - In het Rijksmuseum Twenthe in Enschede is er vanaf 8 april een grote tentoonstelling te zien met actueel werk van glasblazer Bernhard Heesen (1958), de meest barokke en eigenzinnige glaskunstenaar van Nederland. Al het glas in de tentoonstelling is geïnspireerd door de tweede helft van de negentiende eeuw met al zijn neostijlen.

''Blaas dit maar na'', zei Bernard Heesen in 1997 tegen een team van de acht beste glasblazers van Bohemen, die met vragende blikken stonden te wachten op zijn instructies. Met 'dit' doelde Heesen op de waanzinnige gravures van kannen, vazen en arabesken uit een negentiende-eeuwse encyclopedie die hij zojuist had aangeschaft.

Het naslagwerk bood uitkomst op een moment dat zijn fascinatie voor het glas en glasblazen leek weg te ebben. Maar met zijn onlangs aanschafte encyclopedie stuitte hij op een nieuwe inspiratiebron. ''Het ene na het andere lelijke gewrocht werd met ongelofelijk veel plezier tot in details uitgevoerd'', aldus Heesen.

Vanaf dat moment vormden de negentiende-eeuwse afbeeldingen het vertrekpunt van veel van zijn glas. Het is voor Heesen een strategie om tot vormen en objecten te komen die hij zelf nooit had kunnen verzinnen. Hij creëert glas ''zoals je het zou willen tegenkomen in paleizen en zou willen vinden op rommelmarkten, glimmend en overdadig gedecoreerd''.

Sinds 1997 verzamelt Heesen encyclopedieën uit de negentiende eeuw vol neo-stijlen, de tijd van de opkomende industrialisatie en de daarmee gepaard gaande massaproductie. Industrieel vervaardigde producten werden uitgevoerd in historische stijlen en zo ontstonden de neogotiek, het neoclassicisme en ga zo maar door. Stijlen die - destijds al - werden geassocieerd met slechte smaak. Het is ook om deze reden dat de tweede helft van de negentiende eeuw vaak wordt aangeduid als 'de lelijke tijd'. Maar in plaats van 'lelijk' spreekt Heesen liever over 'waanzin', de waanzin van de negentiende eeuw.

In de tentoonstelling in Rijksmuseum Twenthe draait het straks om de invloed van die waanzin op het werk van Heesen. Het glas in de tentoonstelling gaat terug op die negentiende-eeuwse gravures en bijna al het getoonde werk is recentelijk door Heesen gemaakt. Speciaal voor dit project is hij nu al wekenlang aan het werk in zijn glasblazerij De Oude Horn te Acquoy bij Leerdam.
Op www.collectie.rijksmuseumtwenthe.nl komt je veel werk tegen van Heesen. Meer dan honderd objecten bevat de collectie van Rijksmuseum Twenthe waaronder natuurlijk de prachtige kroonluchters in de Gobelinzaal.

reageer als eerste
Meer berichten