Logo thuisintwente.nl


Dit werk is van Paula Modersohn-Becker en heet 'Meisje met blond haar en strohoed'. Foto: Kunst- en museumvereniging Wuppertal
Dit werk is van Paula Modersohn-Becker en heet 'Meisje met blond haar en strohoed'. Foto: Kunst- en museumvereniging Wuppertal

Met het Rijksmuseum Twenthe het nieuwe jaar in

door Rijksmuseum Twenthe - ENSCHEDE - Eigenlijk is het tijd voor een terugblik zo net voor het nieuwe jaar. 2017 was een geweldig jaar met prachtige tentoonstellingen, veel bezoekers, hele positieve reacties en mooie recensies. De eerste maanden stond alles in het teken van de Italiaanse Renaissance.

Het jaar wordt afgesloten (en 2018 begint) met Otto Marseus van Schrieck, De Aard der Dingen en de aangrijpende fototentoonstelling van Rob Hornstra en Martin Roemers. De Topstukken on Tour sluiten echt het jaar af; de tien bijzondere werken zijn tot en met 31 december in Enschede en trekken veel publiek.
Achter de schermen zijn we echter al lang bezig met de nieuwe tentoonstellingen en activiteiten voor 2018. Sterker nog we zijn zelfs al bezig met tentoonstellingen voor 2019 en verder. Een goede tentoonstelling is namelijk niet in een paar maanden te regelen, daar gaat soms jaren werk aan vooraf.
Voor 2018 hebben we onder meer twee bijzondere tentoonstellingen gepland én een vernieuwende presentatie van onze vaste collectie. Op 8 april opent de tentoonstelling Paula Modersohn-Becker - tussen Worpswede en Parijs. Paula Modersohn-Becker was een jonge, Duitse schilderes geboren in Dresden in 1876, opgegroeid in Bremen en gestorven in Worpswede, slechts 31 jaar, in het kraambed van haar eerste kind. Als een vroeg expressionist maakte ze prachtige kinderportretten, krachtige landschappen en stillevens én ze was een vrouw die in 1906 de allereerste naakte zelfportretten maakte. Ze was geïnspireerd door de schilderijen van onder anderen Gaugain en Cézanne, schilders die ze in Parijs ontmoette.
Medio juni wordt Ars Longa, Vita Brevis (de kunst is lang, het leven kort) geopend. Het museum heeft negen kunstenaars gevraagd om ieder een eigen zaal in te richten rondom dit thema en daarbij gebruik te maken van de museumcollectie in relatie tot hun eigen werk. De kunstenaars die hun deelname al hebben toegezegd zijn Karin Arink, Bart Hess, Jan Fabre, Berend Strik, Anne Wenzel en Peter Zegveld. Uiteindelijk ontstaan er negen kabinetten die de menselijke conditie belichten en gezamenlijk de levensfasen van de mens volgen.
In september volgt dan de tentoonstelling Lief en Leed waarbij het Hollandse familieportret centraal staat. En dan niet zomaar een familieportret, maar portretten waar iets mee is.

Ruzie in de familie resulteerde bijvoorbeeld in weggesneden en overgeschilderde gezichten, kinderen werden verwijderd of bijgeschilderd en voor het eerst in bijna 100 jaar worden de vader en moeder geschilderd door Verspronck uit de collectie van ons museum herenigd met hun dochter. Zij hangt al jaren in de Eregalerij in Rijksmuseum Amsterdam.

reageer als eerste
Meer berichten