Logo thuisintwente.nl


Een schilderij uit 1862 van Johan Barthold Jongkind, genaamd Rotskust bij Sainte Andresse.
Een schilderij uit 1862 van Johan Barthold Jongkind, genaamd Rotskust bij Sainte Andresse.

Collectie Rijksmuseum Twenthe op reis

ENSCHEDE - Werken uit de collectie van Rijksmuseum Twenthe gaan regelmatig op reis. Musea in binnen- en buitenland doen aanvragen voor bruiklenen. Op dit moment zijn enkele topstukken in bruikleen gegeven aan het Dordrechts Museum voor de tentoonstelling Jongkind & vrienden.

ENSCHEDE - Het betreft onze Monet, Falaises près de Pourville uit 1882, Jaagpad aan de Trekvliet bij Den Haag uit 1859 en Rotskust bij Saint-Andresse uit 1862 beiden van Johan Barthold Jongkind. Tot en met 27 mei zijn deze werken onderdeel van de tentoonstelling in Dordrecht.

De Nederlandse schilder Johan Barthold Jongkind wordt beschouwd als een voorloper van het impressionisme. Zijn eerste leermeester is de landschapsschilder Andreas Schelfhout en onder zijn invloed legt Jongkind zich toe op Hollandse vergezichten in een geromantiseerde stijl. Als hij in 1846 naar Parijs vertrekt, komt hij in contact met vernieuwende Franse kunstenaars en ontwikkelt hij een lossere schilderstijl.

Jongkind reist regelmatig af naar Normandië, een streek waarvoor hij een grote liefde voelt. De sfeerbeelden van rotskusten, havens en zeegezichten die aan de Normandische kunst ontstaan, behoren tot zijn beste werk. In de nazomer van 1862 schildert hij bij het badplaatsje Sainte-Adresse een rotskust met dichte wolkenlucht. De zware blauwgrijze regenwolk die in het midden van het schilderij opdoemt, heeft het karakter van een momentopname: over enkele seconden kan de situatie weer totaal anders zijn. De uitvinding van de verftube door John Goffe Rand rond 1840, maakte het voor schilders mogelijk om buiten, direct in de vrije natuur te schilderen.
Dat Jongkind zijn kustimpressies in de buitenlucht schildert, blijkt uit zijn volgende opmerking over de Normandische atmosfeer: ''De lucht is er nogal bewolkt en geeft mooie effecten, maar vaak met zulke regenbuien dat je niet buiten kan blijven.''

Claude Monet beschouwt Jongkind als zijn grote voorbeeld. De naam van deze kunstenaarsgroep is afgeleid van zijn schilderij Impression: Soleil levant, waarin hij in 1872 met vlotte, onderbroken penseelstreken de haven van Le Havre schildert bij opkomende zon. Het gaat Monet vooral om het vastleggen van de veranderlijkheid van licht en atmosfeer. Ook voor hem is de Normandische kust met zijn karakteristieke steile rotspartijen een van die plekken. In 1882 brengt Monet twee periodes van enkele maanden door in het vissersdorp Pourville. Het schilderij van Rijksmuseum Twenthe, Falaises près de Pourville, ontstaat tijdens zijn tweede verblijf in de zomer van dat jaar. Zie www.collectie.rijksmuseumtwenthe.nl

reageer als eerste
Meer berichten