Logo thuisintwente.nl


Pieter en zoon Joop Stiggelbout hebben de Twentse fietsen van Sensa internationaal op de kaart gezet.
Pieter en zoon Joop Stiggelbout hebben de Twentse fietsen van Sensa internationaal op de kaart gezet.

Fietsenproducent Sensa timmert succesvol aan de weg

ALMELO - Als klein pubermannetje van amper twaalf lentes werkte Joop Stiggelbout al mee in de racefietsenfabriek Sensa van vader Pieter. Het was in de tijd dat fietsen ontwerpen nog letterlijk een kwestie was van knippen en plakken en met potlood inkleuren. Met een van Joops recente ontwerpen won Sensa de award voor de Fiets van het Jaar. "Al worden fietsen vandaag de dag uiteraard op de computer ontworpen", lacht hij.

En dan te bedenken dat het de eerste keer was dat de Almelose fietsenproducent meedeed aan deze wedstrijd van de RAI. Dat maakt ze misschien nog wel trotser dat hun Sensa Superlite Disc, een sportieve stadsfiets, met de oorkonde aan de haal ging. "Zo'n award is een fraaie erkenning en betekent dat we als bedrijf op de juist weg zijn."


Ooit begonnen als prijsvechter, is de Twentse fietsproducent bezig aan een regelrechte inhaalsprint. Het was vader Pieter (65) die als gepassioneerd wielrenner eind jaren tachtig Intersens opstartte, zoals het moederbedrijf heet. Hij kocht vanuit het Verre Oosten de frames in en monteerde ze hier af. Aanvankelijk nog van staal, tegenwoordig van aluminium en hoogwaardig carbon. Pieter: "Vanwege allerlei heffingen die je anders moet betalen, doet vrijwel iedereen het op deze manier. Bijna 100 procent van de frames wordt in China gemaakt, waarna ze elders worden afgemonteerd."


Werden het eerste jaar zeshonderd exemplaren afgezet, dit jaar zijn het er ruim twintigduizend. In de hoogtijdagen zelfs 35.000. Maar ook aan Intersens is de crisis niet geheel voorbij gegaan. "Al vallen de gevolgen bij ons mee. Vooral omdat een aantal van onze medewerkers hier is gedetacheerd via de sociale werkplaats DCW zijn we flexibel in onze bedrijfsvoering."
Sensa maakt nog steeds goedkopere modellen, maar ook hightech exemplaren. Volgens junior kunnen de topmodellen van Sensa wedijveren met de gerenommeerde grote merken. "Alleen op prijs kun je echter nooit winnen. Een fiets moet er natuurlijk ook goed uitzien."


Vandaar dat de klant de mogelijkheid krijgt geboden om - los van de keus uit een aantal vaste kleuren - de fiets grotendeels naar eigen inzicht te laten customizen. In de gewenste kleuren dus. "Al zullen wij altijd scherp geprijsd blijven." De amateurrenners van de wielerploeg Kanjers voor Kanjers vormen voor Sensa het rijdende visitekaartje. De coureurs testen de racefietsen namelijk onder soms zware omstandigheden. "Vanzelfsprekend wil elke producent van racefietsen het liefst in het profpeloton aan de slag, maar daar zijn enorme bedragen mee gemoeid. Wij kiezen daarom vooral voor een gestage ontwikkeling.''

reageer als eerste
Meer berichten